Криза е |
„Лудите, лудите – те да са живи!“ Използвам този цитат от наш литературен класик не случайно. Преди време получихме един интересен въпрос в Маркетинг Буркан – какво смятаме за стартирането на нов бизнес по време на криза. Дали това е лудост? Въпросният цитат съдържа моето мнение.
Аз наистина смятам, че кризата е удачно време за стартирането на нов бизнес – разбира се, при известни обстоятелства и от специални хора. Защо?
1. Кризата е време за смяна на технологии и поколения продукти
Всъщност, въпреки че днес кризата е финансова, тя е предизвикана донякъде и от това, че старите продукти и технологии са изчерпали своите възможности:- Пазарът на автомобили с бензинови двигатели е пренаситен. Вместо да се обърнат към нови технологии и горива, по-икономични и щадящи природата, автомобилните компании започнаха да се състезават колко нови модела годишно да пуснат и се съюзиха с лизинговите къщи за пласирането им.
- Вместо да се насочат към инвестиционно банкиране, банките продължиха да ни заливат с предложения за ипотечни кредити. Независимо от тенденцията за увеличаване на рисковите ипотеки, независимо от огромния брой нови жилища в сравнение с реалните нужди, независимо от лошото качество на строежите и нескопосаната инфраструктура.
- Продължават да излизат все нови и нови печатни медии. Никой не обръща внимание на факта, че предпочитаната масова медиа вече не е пресата, не е радиото, нито дори телевизията, а интернет. Че продажбите и тиражите на вестниците и списанията от години драстично намаляват.
- Продължаваме да получаваме все нови и нови предложения за печатна или билборд реклама. Въпреки неоспоримия факт, че отдавна никой не ги взема насериозно…
Трябва да си луд, за да не виждаш необходимостта от промяна. Кризата е ясен признак за това, че старите технологии и продукти ще си отидат! Това се е случвало неведнъж в световната икономика. Неминуемо ще се случи и сега.
2. Кризата е време за смяна на пазари и целеви групи
Неравномерно е развито човешкото общество.Докато едни пазари са пренаситени, другаде хората мечтаят за нещата, които ние се чудим колко често да сменяме и къде да изхвърлим…
Ако всяко почти всяко дете в България вече има компютър, има стотици хиляди възрастни и достатъчно грамотни българи, които се чудят как да общуват с внуците си в чужбина. Същото важи и за мобилните телефони. И за автомобилите. В западните университети отдавна се записват да следват хора на преклонна възраст, а нашите родители в пенсия гледат сериали по телевизора или си разменят клюки и книги.
Всички тези продукти търсят нови групи от притежатели. Който открие начините да ги продава на нови пазари и ниши с достатъчно висока печалба, ще направи успешен бизнес.
3. Кризата е време за смяна на маркетинг подходите и отношението към клиентите
Омръзна ли ви от детски градини, в които е пълно с болни деца, немарливи лелки и незаинтересовани учителки? Време е за малки частни детски градини, с млади интелигентни преподаватели, които обичат децата и с удоволствие се грижат за тях и имат желание да общуват и с родителите.Омръзна ли ви да се блъскате през уикенда в огромните хранителни магазини, да пълните количките си с некачествени зеленчуци и да чакате по 20 минути докато ви дойде реда на касата? Значи е време старите квартални магазинчета, където всеки клиент е добър познат и добре дошъл, да се върнат отново. Значи е време големите магазини да предложат възможността да направите седмичните си покупки на храна през интернет и докато си пиете сутрешното кафе, да ви позвънят на вратата с пълни торби
Кризата не е задънена улица, а нужда да смените посоката. Кризата е възможност. Кризата е време за промяна. Който поеме риска да я осъществи, ще печели през следващите години.
А вие какво мислите за стартирането на бизнес по време на криза? А спомняте ли си от кой наш литературен класик е въпросният цитат?
автор: marketingburkan.com
Е, не е невъзможно.
ОтговорИзтриванеНо при равни други условия, да започнеш точно по време на криза е по-рисковано, отколкото в нормална икономика.